:: interview:: alamakk! parah2..

Assalamualaikum.. 
pnink2.. ape nk jdi ngan hana nie.. 
temuduga mktb 20 april. tp hana x bce ape pn agy.. da la dpt TESL.
mahu lintang pukang hana jwb t .XD. 
kwan2.. cuba bg tips kt hana nie.. hana da cemas nie.. 
TULUN2~ 
tp kn.. tgh2 search sal maktab nie.. tibe2 kwan ade lh
bg link sal mktb nie..
cara2 temuduga.. haha. ape lgi.. EXCITED  beb nk bkk.. nie la dia :) 
hana nk kongsikn disini :) 


Markah Penilaian:
1. Sijil-sijil aktiviti
Penilaian markah diberikan berdasarkan jawatan yang anda sandang semasa di sekolah ataupun di university. Contohnya: Kelab Catur. Pengerusi : 5 markah, Timbalan  Pengerusi :4 dan ahli biasa 1 markah. Ini adalah untuk menilai anda sebagai seorang yang aktif, yang berkepimpinan dan juga bersosial. Semakin aktif anda dalam aktiviti kokurikulum, semakin tinggi markah anda. Jangan lupa bawa sijil yang lengkap semasa sessi temuduga nanti.
2. Kesesuaian kursus perguruan yang dipohon
Lihat sijil (ijazah) anda, dan adakah ianya relevan dengan kursus yang dipohon. Dinasihatkan anda memohon kursus perguruan yang berkaitan dengan sijil ijazah anda. Contohnya, anda memiliki ijazah dalam bidang Kejuruteraan Awam, tapi anda mohon kursus dalam bidang pendidikan jasmani. Ianya tak bersesuaian! Bidang kejuruteraan awam sesuai dengan kursus Fizik ataupun matematik. Pendidikan Jasmani sesuai untuk mereka yang memiliki Ijazah dalam Sains Sukan. Ramai calon gagal dalam temuduga disebabkan pemilihan kursus yang tidak sesuai ini.
Cara permarkahan:
- Sangat Sesuai : 50 Markah
- Kurang Sesuai : 20 Markah
- Tak sesuai Langsung : 0 Markah
Jadi, beringat semasa memohon di lain masa :-)
3. Pengalaman Mengajar
Anda pernah memiliki pengalaman mengajar sebelum hadir temuduga? Jika ada, ianya sangat membantu. Mungkin anda pernah mengajar tuisyen? Mengajar sebagai guru ganti, guru sandaran? Nyatakan pengalaman anda..Pengalaman ini berguna semasa temuduga nanti.
4. Kemahiran berkomunikasi
Kemahiran berkomunikasi sangat penting dalam sessi temuduga. Yela kan, nak jadi cikgu kena la pandai bercakap. Tak pandai, anak murid tidur saja nantiJ Kemahiran berkomunikasi ini sangat diutamakan dalam sessi temuduga yang mana ianya melibatkan kejelasan suara, kefasihan bahasa yang digunakan, kelancaran pertuturan dan sebagainya. Jadi, bercakaplah dengan baik semasa temuduga nanti. Anggap diri anda seperti seorang guru yang sedang mengajar! Iaitu bercakap dengan lancar, jelas, dan mudah difahami. Jangan cakap saja lancar, tapi susah nak faham. Tips: Jangan bercakap dengan dialek negeri seperti dialek Jawa, Klate, Ganu dll.
Permarkahannya
- Kefahaman/kebernasan : 10 Markah
- Sebutan : 10 Markah
- Kelancaran : 10 Markah
- Kejelasan Suara : 10 Markah
- Penguasaaan Bahasa : 10 Markah

Itulah yang calon perlu ketahui sebelum menghadiri temuduga. Dah tahu, ianya membantu.
Seterusnya…
Calon perlu tahu proses sessi temuduga dijalankan.
Pakaian:
Lelaki – berambur pendek dan kemas, bertali leher, kemeja lengan panjang,berseluar slackgelap, bertalipinggang kepala kecil, berstoking dan berkasut  kulit/licin gelap (hitam)
Wanita – bertudung ataupun rambut diikat rapi, berbaju kurung, berkasut dan berstoking.
NOTA: Jika anda menghadiri temuduga bagi kursus Pendidikan Jasmani, anda perlumembawa pakaian sukan yang bersesuaian yang menutup aurat dan juga jangan lupaair minum.
Semasa sampai di pusat temuduga, calon perlu mendaftarkan kehadiran mereka pada pegawai yang bertugas. Anda diminta daftarkan kehadiran anda dan juga memberikan dokumen-dokumen yang diminta oleh pegawai bertugas. Jadi, berikannya. Tips saya, datang awal ke pusat temuduga untuk mencari lokasi bilik temuduga dan seterusnya menjadi orang terawal ditemuduga.
Dalam sessi temuduga, ianya dibahagikan kepada 2 sessi.
Sessi berkumpulan
Dalam  sessi pertama ini, calon akan duduk semeja dengan 4-5 calon temuduga yang lain saling menghadap antara satu sama lain. Panel penemuduga (biasanya 2 orang) yang biasanya otai dalam bidang perguruan (mungkin pengarah maktab) akan memberikan kesemua calon satu topik berkenaan bidang perguruan. Dan topik tersebut perlu dibaca, diteliti oleh calon dahulu sebelum sessi berdiskussin berkumpulan dimulakan. Contoh topikyang diberikan, kes-kes buli yang semakin meningkat di sekolah dan jalan penyelesaiannya. Jadi, kelima-lima calon dikehendaki membincangkan secara berkumpulan akan topik yang diberikan dengan cara berkhemah, professional dan realistik. Tips semasa sessi berkumpulan ini:
  • Tidak bercakap terlalu lama sehingga memakan masa calon lain
  • Tidak menyampuk apabila giliran calon lain bersuara
  • Cakap dengan jelas, terang, lancar, dengan bahasa tubuh yang baik
  • Jadikan sessi perbincangan menjadi aktif, tidak kaku dan neutral
  • Apabila bercakap, lihat pada calon-calon yang lain, bukannya melihat panel penemuduga
  • Jangan menimbulkan suasana negative dalam sessi perbincangan, contohnya ketika menidakkan idea/pandangan dari calon-calon yang lain.
  • Cuba habiskan sessi perbincangan dalam masa yang diberikan…
Dalam sessi ini, permarkahan diberikan dari segi kebernasan idea, kemahiran komunikasi, mampu untuk bekerjasama, penyelesaian masalah dan sebagainya.
Sessi Temuduga Individu
Dalam sessi temuduga individu ini, calon akan dinilai secara individu.  Calon akan dipanggil seorang demi seorang ke dalam bilik temuduga. Anda akan berhadapan dengan 2 calon penemuduga yang akan menggasak anda dengan soalan-soalan killer.
Saya tak mahu kongsi panjang dalam sessi temuduga ini, tapi saya ingin kongsikan poin penting dalam sessi temuduga ini. Iaitu…soalan paling famous, paling mudah, tapi paling susah nak dijawab…
“ Mengapa Anda Ingin Menjadi Guru?”
Ya, itulah soalan killer yang ditanya oleh panel penemuduga. Ramai calon gagal dalam sessi ini kerana gagal memberikan jawapan yang sepatutnya. Jawapan sepatutnya untuk menjadi guru adalah dengan menunjukkan anda benar-benar meminati bidang perguruan, dan bukannya kerana terpaksa (susah cari kerja lain ataupun nak kerja mudah). Tunjukkan kepada penemuduga bahawa anda 100% ingin menjadi guru! Minat anda, kesungguhan anda untuk menjadi guru dapat dinilai oleh panel penemuduga dengan melihat mimic muka anda, ccara bercakap, cara memberikan pandangan, gerak geri tubuh dan sebagainya. Jadi, ingat! Fokus pada soalan KILLER ini dan cuba jawab yang terbaik. Jawapan untuk soalan ini bergantung kepada diri anda sendiri. Anda tak perlu menghafal mana-mana jawapan. Luahkan suara dalaman anda! Kenapa ingin menjadi guru! Insyallah..
Contoh jawapan:
Selepas tamat pembelajaran dari university, saya membuat kajian berkenaan pekerjaan yang bakal saya pohon. Saya lihat kelayakan saya, dan apakah kejaya yang sesuai dengan keinginan dan kehendak dalaman saya. Sudah pasti saya inginkan kerjaya yang saya cinta dengannya, pekerjaan tetap, dan gajinya adalah setimpal dengan kelayakan yang saya miliki. Dan ternyata bidang perguruan adalah satu bidang terbaik dalam pemilihan kerjaya saya.
Dengan menjadi guru, saya dapat membantu anak bangsa menjadi lebih maju dalam kehidupan terutamanya berkaitan dengan mata pelajaran yang bakal saya ajarkan nanti.
Selain menyumbang kepada bangsa, agama dan Negara, bidang perguruan menjanjikan banyak kelebihannya tersendiri  yang tidak terdapat dalam bidang kerjaya yang lain.
Nota: Contoh jawapan di atas diambil dari jawapan yang diberikan oleh calon yang dah berjaya dalam temuduga KPLI
*spe2 yg nk kongsi ngan hana. dipersilakan.. hana ucp trimas sgt.. tulun la org yg cemas nie~.

3 comments:

  1. Kak Hana, buat betul betul :)
    Semoga berjaya :D

    ReplyDelete
  2. waaa.. nie yg tak besh nie.. anis ade sbrg tips2 k ?
    org2 yg berpengalamn k ?

    ReplyDelete
  3. Kalau tnye anis, yg banyak anis dengar la. Kena confident, tapi tak melampau n byk ilmu sikit. Kalau ade IQ test, ayah anis ckp search dlm internet or cari buku dia sbb selalunya dia tanya yg am. Kira semua U yg ade IQ test akan tanya soalan yg lebih kurang camtu la :)

    ReplyDelete

hello bloggers!
hope you are enjoying visit my blog
you can ask anything to me~
^_^ hanna ^_^