~Hikmah ROTAN~

ASSALAMUALAIKUM.. 

kali nie hana nk kongsi satu kisah menarik.. 
nie pasal ROTAN!
pnh x mse kcik2 dulu cgu2 @ mak bapak kite rotan kita?
spe ckp x pnh, hana wse cm x logikk j.. haha.. 
hana yg dak baek nie pn pnh kne 2x. hihi.. 
adapun.. islam nie kan agama yg syumul.
jd islam tahu hikmah disebalik hukuman yang diberikan.
banyakk bebelll lak hana nie..
k lah. ni maklumat yang hana taw la..
bagi yang ada extra 2,kongsi la kt sni ep.. 


Mengapa Islam menyuruh di sebat 100 kali orang belum berkahwin yang berzina, dan merejam sehingga mati org yg sudah berkahwin yang berzina?
Badan manusia akan mengeluarkan sel-sel darah putih atau antibiotik yg dapat melawan penyakit. Dan sel-sel ini terdapat di daerah tulang belakang, berdekatan dengan sum-sum tulang manusia. Lelaki yang belum berkahwin dia akan dapat mengeluarkan beribu-ribu sel ini, manakala lelaki yang sudah berkahwin hanya dapat menghasilkan 10 unit sel ini sehari, kerana antara sebabnya ialah kerana sel-sel lain akan hilang kerana perhubungan suami isteri. Jadi apabila lelaki yang belum berkahwin didapati salah kerana zina hendaklah disebat 100 kali. Ini adalah kerana apabila dia disebat di belakangnya, suatu amaran tentang kesakitan itu akan membuatkan penghasilan beribu sel antibiotik yang dapat melawan virus HIV jika ia ada di badannya, dengan itu dapatlah antibodi melawan virus HIV itu. Tetapi jika lelaki itu sudah berkahwin,walaupun disebat 100 kali ia akan tetap menghasilkan 10 unit antibodi sahaja, jadi dengan itu hukumannya direjam hingga mati agar dia tidak dapat merebakkan virus HIV itu.

bagi kanak2 lak yg dirotan:) 

Ketahuilah, sesungguhnya Rasulullah SAW telah berpesan supaya setiap ibubapa perlu mengajar anak-anak sembahyang semasa umur mereka 7 tahun. Sekiranya anak-anak tidak mahu sembahyang pada umur 10 tahun, Rasulullah SAW mengajar supaya pukul mereka dengan rotan dengan cara-cara yang yang telah ditetapkan dalam Islam.


Dalam ilmu Physiology(Fisiologi), kanak-kanak begitu mudah dalam mempelajari sesuatu. Jika ibubapa memukul( merotan) anak-anak, akan berlakunya learning process dalam otak mereka. Merotan atau dalam Physiologynya dikenali sebagai noxious stimulus (rangsangan sakit), akan mempercepatkan firing level urat saraf dalam otak untuk mudah belajar & memahami sesuatu perkara..







3 comments:

  1. perkongsian yg menarik!!
    teruskan ber'entry'kan ilmu..

    ReplyDelete
  2. rotan tu da bese kene..
    kih3..[mcm bdk jaat je]
    tp klu kne pkul ngan pencil case besi dgn cg zainabon..
    tu lg best..
    mmg laen dr yg laen

    haha

    ReplyDelete

hello bloggers!
hope you are enjoying visit my blog
you can ask anything to me~
^_^ hanna ^_^