:: Jangan Dedahkan INI dalam Facebook ::

Tarikh dan Tempat Lahir

Sudah tentu anda boleh katakan hari apa anda lahir, berapa haribulan pun boleh. Tetapi, jika anda meletakkan tahun dan tempat kelahiran juga, anda telah memberikan pencuri pengenalan kata kunci untuk mencuri kehidupan kewangan anda. Kajian oleh Carnegie Mellon menunjukkan tarikh dan tempat lahir memang boleh digunakan untuk meramalkan kebanyakan - kadang-kadang hampir semua - nombor keselamatan sosial dan kata laluan anda.

Rancangan Perjalanan dan Percutian

Adalah lebih baik anda tulis "Rompaklah saya" dari anda tulis "Bercuti ke Tioman! Dua hari lagi dan kita berskuba!!!" Letaklah gambar di Facebook setelah anda kembali, jika anda ingin berkongsi cerita. Lagipun, apa guna anda pos status awal jika anda belum lagi merasakan pengalamannya. Cuma, janganlah anda menjemput penjenayah dengan memberitahu umum ke mana anda akan pergi secara terperinci.

Alamat Rumah

Perlu diterangkan lagi ke? Kajian terbaru oleh Institut Ponemon mendapati pengguna laman sosial berada dalam risiko besar bagi kecurian harta benda dan identiti hanya kerana maklumat yang didedahkan. 40% daripadanya meletakkan alamat rumah mereka di laman web manakala 65% pula tidak cuba menghalang orang asing dengan setting peribadi. Malah, 60% daripada mereka sendiri tidak yakin yang "kawan" mereka itu ialah orang yang dikenali.

 Pengakuan

Anda mungkin bencikan kerja anda; menipu cukai; ataupun mengambil barangan rahsia, tetapi laman sosial bukanlah tempat untuk anda luahkan segala-galanya. Majikan lazimnya menggunakan laman sosial untuk mengenalpasti siapa yang akan dilantik - dan kadang kala, yang akan dipecat. Perlukan bukti? Beberapa bulan yang lepas, seorang dispatch telah dipecat di Wisconsin kerana menggunakan dadah; seorang pelayan dirotan kerana merungut tentang pelanggan mereka dan maskot Pirate Pittsburgh telah dibuang kerang mengutuk kumpulan mereka dalam Facebook. Kajian yang dilakukan tahun lepas menganggarkan 8% daripada syarikat telah memecat seseorang kerana "menyalahgunakan" media sosial.

 Bayangan Kata Laluan

Jika anda ada akaun dalam talian, anda mungkin perlu menjawab pelbagai soalan keselamatan, memberitahu bank atau firma saham tentang nama ibu anda; tempat anda berkahwin; atau nama lagu kegemaran anda. Adakah anda letakkan juga benda yang sama di profil Facebook anda? Bagus. Kerana anda telah memberikan petunjuk untuk penjahat meneka kata laluan anda.

Tingkah-laku Berbahaya

Anda suka bawa Camaro klasik anda berlumba di jalanan, terbang tinggi di pergunungan dengan peluncur, atau suka merokok seperti penyedut hampagas? Pihak insurans kini sangat lazim untuk buka laman web bagi mengetahui sama ada pemohon atau pelanggan mereka hidup dalam keadaan baik atau merisikokan diri dan harta benda mereka. Buat masa ini, masih belum ada cara yang berkesan untuk mengumpul data, maka pembatalan atau kenaikan harga masih jarang berlaku. Tetapi, dalam dunia yang semakin maju teknologinya kini, mereka sudah mula menjalankan kajian dan penyelidikan. Dan sudah tentu, bukan untuk menguntungkan anda.

9 comments:

  1. thnx 4 da info ya!!

    http://syazain.blogspot.com/2012/09/senarai-hadiah.html

    ReplyDelete
  2. moral of the story, jgn bersosial di laman sosial...hehe

    ReplyDelete
  3. jarang share benda2 alah ni kat facebook

    ReplyDelete
  4. Tips yang bagus nie....so lepas ini kena hati2 kekawan jgn dedahkan perkara yang boleh didedahkan pada orang yang tidak dikenali ...

    mselim3.blogspot.com

    pls : Ingatan ini utk saya gak,,,hehe

    ReplyDelete
  5. Tips yang bagus nie....so lepas ini kena hati2 kekawan jgn dedahkan perkara yang boleh didedahkan pada orang yang tidak dikenali ...

    mselim3.blogspot.com

    pls : Ingatan ini utk saya gak,,,hehe

    ReplyDelete
  6. Info yg menarik...sis jarang bukak FB...

    ReplyDelete

hello bloggers!
hope you are enjoying visit my blog
you can ask anything to me~
^_^ hanna ^_^